DEMO 1: Öfke Yönetimi

Öfke Yönetimi

Öfkeyi Anlamak

ELİNİZDE BULUNACAKLAR

Çözüm ortaklarımız için hazırladığımız özelleştirilebilir eğitim malzemeleri, her bir kurs başlığı için;  Eğitmen Kılavuzu, Öğrenci Kitabı, Hızlı Sunum Kılavuzları, hazırlanmış PowerPoint slaytları,Ön test son test vb. ilave öğretim kaynaklarıyla bir bütün halinde gelir.


1

Eğitmen Kılavuzu

Özelleştirilebilir. Eğitmene ilave bilgiler sunar.

2

Öğrenci Eğitim Kılavuzu

Özelleştirilebilir. Word’de açılabilir ve istediğiniz herhangi bir değişikliği yapabilirsiniz.

3

Kurs Planı

Özelleştirilebilir. Ayrıntılı kurs planları programı izlemenize yardımcı olur.

4

Hızlı Başvuru Kılavuzları

Özelleştirilebilir. Katmanlı tarzdaki hızlı başvuru kılavuzlarına benzer.

5

Buz eriticiler ve Sınıf Etkinlikleri

Özelleştirilebilir. Sınıfta kullanılacak etkinliklerle doldurulmuş bir klasörden seçin.

6

Hazırlık Ödevi

Özelleştirilebilir. Eğitim öncesinde katılımcılarınızı değerlendirin. Beklentileri, ihtiyaçları ve konu hakkındaki mevcut bilgileri üstüne değerli sezgiler edinin.

7

PowerPoint Slaytları

Özelleştirilebilir. Sizin için sunum slaytlarınızı bile hazırladık.

 

 

DUOC eğitimleri işyerinde ki öğrenim farklılıklarına göre özelleştirilebilir eğitim materyalleri sunar. Eğitim malzemeleri software olarak gelmektedir. Elektronik formatta hazırlanmış olması nedeniyle hazırlık aşamasında zamandan tasarruf sağlar. Elektronik olarak sunulması kolay erişim, özelleştirilebilme gibi bazı anahtar avantajları da beraberinde getirir, böylelikle eğitmen içeriği kendi koşullarına uydurabilir.

Bir eğitmen olarak, eğitim materyallerinizi Microsoft Word’de  kolaylıkla açabilirsiniz. İçeriği koşullarınıza ve öğrencilerinizin ihtiyaçlarına göre düzenleme hakkınız var. Böylece yüzlerce saatinizi koruyup size sınıf içerisine güvenle yürüyebilme imkanı sunduk. Basitçe yapmanız gereken şey, ihtiyacınız olan herhangi bir kurs kitabını istediğiniz zaman yazdırmak.

 

SAHİP OLACAĞINIZ DİĞER ÖZELLİKLER;

1

Özelleştirilebilir

Duruma göre içeriği eğitim ihtiyaçlarına ya da şirket ortamına uydurmak için düzenleme hakkı verilmiştir.

2

İstek üzerine çıkış

Eğitmenler sadece neye, ne zaman ihtiyaçları varsa onun çıkışını alırlar.

 

 

3

Hemen Kullanılabilir

Kurslar yüklenilerek ya da CD’de gönderilerek hemen kullanılabilir.

4

Esneklik

Eğitmenler kolaylıkla bölümleri silebilirler, kursları birleştirebilirler, örnekleri yerelleştirebilirler, yeni içerik ekleyebilirler, vs.

 


 

 

 

Öfke Yönetimi

Öfkeyi Anlamak

 

Eğitmen Kılavuzu

Atölye Çalışmasından Önce

Eğitmen kılavuzunu baştan sona okuyun. Bunun kutsal bir kitap değil bir kılavuz olması amaçlanmıştır. Buradaki bilgilerin yanı sıra sizin tecrübeniz, katılımcıların ihtiyaçları ve bizzat sizin sağduyunuzla birlikte size  kılavuzluk edecektir. Önerilerin çoğu ve bilgilerin tümü araştırmalarla ve sınıf tecrübeleriyle geliştirilmiştir.

Özellikle bir müşteriyle İlk Gün çalışmasına, seanstan en az bir saat önce gelmenizi tavsiye ederiz. Sınıfa geldiklerinde her bir katılımcıyla el sıkışmanızı ve onlara kendinizi tanıtmanızı öneririz; bu, buzları eritecek ve öğrenmeye yardımcı olacak bir tür dostça hava oluşturacaktır.

Önceden birçok sunum tablosu hazırlanabilir. İlk sayfa şu şekilde oluşturulmalıdır:

  • Atölyenin Adı
  • Hazırlayan (Sizin Adınız)
  • Kuruluşunuzun Adı

 

Sınıfın etrafına farklı renklerde; Saygı, Katılım ve Gizlilik gibi kelimeler ekleyin. Alıştırmalar, Rol Oyunu, Öğrenme ve Eğlence gibi kelimeleri de ekleyebilirsiniz.

Gerekli Malzemeler

  • Sunum tablosu kağıdı
  • Renkli keçeli kalemler
  • Her bir katılımcı için bir bingo kartı
  • Her bir katılımcı için bir takım İçeri ve Dışarı 1 kartı
  • Her 12 katılımcı için bir takım İçeri ve Dışarı 2 kartı (Eğer grubunuz 36 kişiden az ise kullanılan imajların sayısını düşürün)
  • Her 3 katılımcı için bir set tanımlama kartı

 

*Tüm kartlar Araçlar klasöründe bulunmaktadır

 

Program: Birinci Gün

 

8:30-8:45

Birinci Seans: Giriş ve Kurs Tanıtımı

 

8:45-9:00

Buzları eritme: Bingo?

 

9:00-9:30

İkinci Seans: Öfke Nedir?

 

9:30-10:15

Üçüncü Seans: Öfkenizi Kontrol Etme

 

10:15-10:30

Ara

 

10:30-12:00

Dördüncü Seans: Öfkeyi İşlemek

 

12:00-1:00

Yemek

 

1:00-1:20

Enerji Verici: İçeri ve Dışarı

 

1:20-1:45

Beşinci Seans: Öfke Düşünceyi Nasıl Etkiler?

 

1:45-3:00

Altıncı Seans: Öfkeyi Yönetmek

 

3:00-3:40

Yedinci Seans: Daha İyi İletişim Kurmak

 

3:40-4:00

Sekizinci Seans: Davranış Tipleri

 

4:00-4:15

Dokuzuncu Seans: Kontrol Sağlamak

 

4:15-4:30

Atölye Çalışması Özeti

 

 


 

Birinci Seans: Giriş ve Kurs Tanıtımı

(8:30-08:45)

Kendinizi tanıtın. Kendi öfke deneyimlerinize dayanarak, eğer varsa bazı tartışma hikâyelerinizi de ekleyerek, örnekler verin ve güven oluşturun.

Katılımcıların gizlilik konusuna saygı göstermesini isteyin: Bu odada konuşulanlar bu odada kalır. Onlara Mark Twain'in "Eğer iki kişi de aynı görüşe sahipse bunlardan birine ihtiyacınız yoktur" sözünü hatırlatın, yani katılımcıların diğer kişiler ve eğitmen ile aynı görüşte olmama serbestlikleri var.

Ancak, diğer insanların fikirlerine saygı duyun. Sizden kişilere kendilerini gösterebilecekleri zamanlar tanımanızı ve diğer kişiler konuşurken onları nazikçe dinlemenizi rica ediyoruz. Son olarak, sizin katılmanızı istiyoruz. Size sunduğumuz konseptten olduğu kadar diğerleri ile paylaştıklarınızdan da bir şeyler öğreneceksiniz.

Katılımcıların kendilerini tanıtmaları için onlara bir şans verin. Muhtemelen onların isimlerini, çalıştıkları departmanları, iş yerlerindeki unvanlarını ve neden öfke yönetimi ile ilgilendiklerini öğrenmek isteyeceksiniz.

Katılımcılara verilecek aralar gibi program ile ilgili bilgiler verin (genellikle 10:15 ve 02:15 ‘te ara verilir) ve öğle arası (12-1, öğle yemeğine gidebilirsiniz gibi). Onlara lavaboların yerleri, kahve bölümü ve cep telefonlarının durumu gibi konularda da bilgi verin.

Gruba buranın güvenli bir ev ortamı olduğunu, bulundukları yerin onları teşfik edici bir atmosfer olacağını, hatalarını görmelerine fırsat verecek bir yer olduğunu hatırlatın. Katılımcıların çalışma boyunca sundukları fikir ve tartışmaların çalıştıkları kuruma veya itibarlarına zarar vereceğini düşünerek endişelenmemeleri gerekiyor.

Kursa Genel Bakış
Öğrencilerden ders kitaplarına dönmelerini ve atölyenin genel amaçlarıyla birlikte giriş bölümünü okumalarını isteyin. Ardından, kendi öğrenme amaçlarını tanımlamalarını isteyin.

Programı gösterin (basılı metin, elektronik sunum ya da sunum tablosu olarak) ve dahil etmek istediğiniz başlıklara bakın. Bunların üstünden grupla birlikte geçin ve burada görmeyi beklemedikleri herhangi bir şey ya da fazladan olmasını umdukları bir şeylerin olup olmadığını sorun.

 

Göremedikleri Başlıklar için:

  • Ajandada gözükmemesine rağmen eğer bir konu incelenecekse gruba güven verin.
  • Vakit varsa ve herkes ilgileniyorsa, araya gündemde olmayan bazı şeyleri katabilirsiniz, bu yararlı olur.
  • Grubun ilgisini çekmeyen konulara kısaca değinip devam etme seçeneğiniz var. Bu durum sık olarak gerçekleşmez ancak bu meseleler, eğer mümkünse öğrencilerin beklediklerini aldıklarından emin olmaları için değerlendirmeye gerek duyulan, arka cebinizde bulunmaması gerekenlerdir.
  • Genel olarak bu programın kapsam alanında bulunmayan konular başka bir zamanda ele alınmalıdır. Tercihen Velsoft gibi diğer programları önerin veya günün sonunda katılımcı ile konuşun.

 

 

 

Öğrenim Hedefleri

Kızgınlık evrensel bir deneyimdir. Kediler hatta arılar dahi öfkelenirler. Dolayısıyla insanlar da öfkelenirler. Öfkenin verimli bir biçimde yönetimini, az sayıda insanın, kuruluşun ve topluluğun gerçekleştirdiğini bilmek için bir psikolog olmanıza gerek yoktur. Nihayet araştırmalar bize, iş yerinde öfkesini yöneten kişilerin öfkelerini yönetemeyen kişilere kıyasla daha başarılı olduklarını göstermektedir.

 

Takım arkadaşına olumsuz tutumu hakkında verimli bir biçimde karşı koyan kişi, olumsuz çatışmaları en aza indirmekle birlikte kendi takımının başarı şansını arttırmaktadır. Öfkeli müşteriyi yatıştırabilen müşteri hizmetleri temsilcisi müşterilerin sadakatini kazanmakla kalmaz onların yaşadığı günü de daha az sıkıntılı hale getirir.

 

Bu atölye çalışmasında edinilen becerilere göre, aşağıdakileri sağlama konusunda daha iyi olmanız beklenmektedir:

 

  • Öfkenin vücudunuzu, düşüncelerinizi ve davranışınızı nasıl etkilediğinin belirlenmesi.
  • Eski davranışları sonlandırıp onların yerine kendine güvenen bir öfke modelini tesis etmek için beş-adım yönteminin kullanılması.
  • Diğer insanların öfkeleriyle karşılaştığınızda duygularınızın kontrol edilmesi.
  • Diğer kişilerin baskılanmış veya açığa vurulmuş bir kısım öfkesini güvenli bir şekilde yönetmesinde yardımcı olacak yöntemlerin belirlenmesi.

Sınıfa, kişisel öğrenme hedeflerini veya onların özellikle bu atölye çalışmasından elde etmeyi umdukları bazı şeyler olup olmadığını sormayı düşünebilirsiniz. Onların, bunları sınıfla paylaşmaları gerekmez fakat çalışma defterlerine yazmalılar.

 

Buzları Eritme: Tombala

(8:45-9:00)

 

Çalışma dosyasında bulunan bingo kartlarını dağıtın. Amaç, her hangi bir kişinin her karede farklı işarete sahip olacak şekilde dolu bir kart elde edilmesi. Elbette karenin bu özelliğe sahip birisi tarafından işaretlenmesi gerekmektedir. Dolu bir karta ilk sahip olan kişi bir ödül kazanacaktır.

 

Bölüm İki: Öfke nedir?

 

(9:00-9:30)

 

Öfke Hakkında

(15 dakika)

 

Öfke evrensel bir davranıştır. Hepimiz zaman zaman öfkelenmekteyiz. Bu atölye çalışması size asla öfkelenmemenizi veya öfkenizi gizlemenizi öğretmeyi hedeflememektedir. Gerçekte size öfkenizi nasıl yöneteceğiniz konusunda yardımcı olacaktır.

 

Öfkemizin kontrol edilmesinin, gerektiği gibi yapılması ve ne derece gerekli olduğunun bilinmesi için psikolog olmanız gerekmez. Araştırmalar, iş yerinde öfkesini yöneten kişilerin bunu yapamayan kişilere oranla çok daha fazla başarılı olduklarını göstermektedir.

 

“Kontrol dışında olduğunuzda öfkenizin insafına kalırsınız ….. sizi yöneten değil sizin yönettiğiniz duygularınızın esas olduğu yeni tür bir ilişkiye ihtiyacınız bulunmaktadır.”

                                                                                            Maria Arapakis

 

Gerçekten de yapmak istediğimiz şey şudur: duygularımızı kullanarak, bizleri yönetmek yerine bizim yönettiğimiz bir ilişki türüne sahip olmak.

 

Birçoğumuz öfkenin yaşamlarımızı nasıl kontrol ettiği konusunda telaş içindedir. Bununla birlikte, öfke öğrenilmiş bir tepkidir ve öfke tepkisi niyet ve çaba ile öğrenilemez.

 

Kendinin farkında olmak kendinize ait öfkenin yönetilmesi için ana unsurdur, çünkü öfke yönetimi becerilerinin kullanımı sizin ne zaman öfkeli olduğunuzu bildiğinizi ve öfkenin, bir şeylerin yanlış gittiğinin bir işareti olduğunu onayladığınızı varsayar.

 

Öfke yönetimiyle ilgili becerilerin anlaşılması ve geliştirilmesi için öfkeyi, tamamının bir arada gerçekleşmiş olduğu, beş adet birbiriyle ilişkili boyut olarak düşünmelisiniz. Bu boyutlar şunlardır:

 

  • Öfkeli olduğumuz anda düşüncelerimiz
  • Öfkemizin oluşturduğu duygular
  • Diğer kişilere öfkeli olduğumuzu bildiren yollar
  • Öfkeli olduğumuzda dünyayı nasıl algıladığımız
  • Öfkeli olduğumuzda nasıl davrandığımız.

 

Örneğin, öfkelendiğinizde düşündükleriniz hislerinizi de etkiler; öfkelendiğinizde hissettiğiniz iletişiminizi etkiler; nasıl iletişim kurduğunuz nasıl düşündüğünüzü etkiler, nasıl düşündüğünüz ise nasıl davrandığınızı etkiler.

 

Kendi öfkenizi düşünün. Öfkelendiğiniz zaman normalde düşündüğünüz, hissettiğiniz, söylediğiniz ve yaptığınız şeyleri belirleyebilir misiniz? Öfkelendiğinizde dış dünya size ne şekilde bakmaktadır?

 

Gruba, onlara anlatacağınız bir hikâyeniz olduğunu söyleyin. Bu hikâyeyi dinledikten sonra öfkenin hiç düşünmedikleri bir bedeli olduğunu görebilirler.

 

Bir zamanlar çok kötü bir mizaca sahip küçük bir kız vardı. Annesi akıllı bir kadındı. Bir gün ona bir çanta dolusu çivi verdi ve her soğukkanlılığını kaybettiğinde tahta perdenin arkasına bir çivi çakmasını söylemişti.

 

İlk gün, kız parmaklığa 37 çivi çakmıştı. Bu zahmetli bir iş idi ve sonraki birkaç hafta boyunca, öfkesini kontrol etmeyi öğrendikçe çakmış olduğu çivilerin sayısı gittikçe azalmaktaydı. Kız, öfkesini kontrol etmenin tahta perdeye çivi çakmaktan daha kolay olduğunu keşfetmişti.

 

Nihayet, kızın sükûnetini kaybetmediği gün gelmişti. Annesine bu durumdan söz etti,  annesi kızına kendi sükûnetini muhafaza ettiği her gün için çaktığı çivilerden bir tanesini sökmesini önerdi.

 

Günler geçti ve kız artık tüm çivilerin sökülmüş olduğunu annesine söyledi. Annesi kızını eliyle tutarak tahta perdenin önüne getirdi.

 

Annesi kızına şöyle dedi, “İyi iş yaptın kızım, ancak tahta perdedeki deliklere bir bak. Bu tahtalar artık asla eskisi gibi olmayacak. Öfkeliyken söylediğin her şey, burada gördüğün gibi bir yara izi bırakacaktır. Bıçağı bir kimseye saplayıp çıkarabilirsiniz. Daha sonra ona defalarca ‘Üzgünüm’ demenin hiçbir anlamı yoktur, oluşan yara hala oradadır. Sözle yapılan bir yaralama, fiziksel olan kadar kötüdür.”

 

Aslında aile ve arkadaşlar çok az bulunur cinsten pırlantalar gibidirler. Başarılı olmanız için size olumlu yaklaşırlar ve sizi teşvik ederler. Onlar sizi dinlerler, övgü dolu sözleri sizinle paylaşırlar ve kalplerini her zaman size açmak isterler. Gün sona erdiğinde arkadaşlarınızdan ve ailenizden, şayet onlarda bir yara izi bıraktıysanız sizi bağışlamalarını isteyin.

Ön-Belirleme İncelemesi

(15 dakika)

 

Tahsis edilmiş olan bölgelerde, her alanda öfkenin sizi nasıl etkilediği konusunda kısa bir açıklama yazmanızı istemiştim. Öfke yönetimi hususunda daha fazla şey öğrenmekten hoşlanmayı düşündüğünüz numaralı her hangi bir maddenin yanına bir yıldız işareti koymuştunuz. İçinizden her hangi biri belirlediğiniz şeyin kıymetini anladı mı? Paylaşmak istediğiniz bir şey var mı? Aşağıda sıraladığım hususların her birini düşünmenizi istiyorum.

 

  1. Öfke, benim iş ilişkilerimi nasıl etkiledi?         
  2. Benim veya başka birisinin öfkesi, ailemdeki temel ilişkileri ne şekilde etkiledi?
  3. Öfke, evliliğinizi veya samimi/romantik ilişkilerinizi ne şekilde etkiledi?
  4. Öfke, çocuklarımı ne şekilde etkiledi?
  5. Öfke, arkadaşlık ilişkilerimi ne şekilde etkiledi?
  6. Öfke, ailemin ve arkadaşlarımın haricindeki kişileri ne şekilde incitti?
  7. Öfke, sağlığımı ve fiziksel yeterliliğimi ne şekilde etkiledi?
  8. Öfke, bana ne şekilde zarar verdi?
  9. Öfke, parasal olarak beni nasıl etkiledi?
  10. Öfke, ruhsal olarak beni nasıl etkiledi?

 

Katılımcılardan bazıları kendileri üzerindeki etkileri araştırmak isterse bu paylaşımın fazla miktarda iyileştirici etkisi olacaktır. Buna karşın, şayet mümkünse sahip olduğunuz bazı yaşanmış deneyimlerinizi de paylaşın.

 

Bölüm Üç: Öfkenizin Yönetimi

(9:30-10:15)

 

 

Bedeller ve Kazanımlar

(15 dakika)

 

İlişkilerinize getirmiş olduğu zararın yanında öfke sağlığınız için de uygunsuz olabilir. Bir bahçede bulunduğunuzu düşünün. Bir tanesi ¼ inç diğer ½ inç olan iki hortuma sahip olduğunuzu farz edin. Bunlardan ½ inç olanını dışarıdaki su musluğuna takarsanız bir su akışı sağlarsınız. Bununla birlikte, ¼ inçlik hortumu musluğa takarsanız daha güçlü bir su akışı sağlarsınız, çünkü basınç artmıştır. Öfkelendiğimizde kan damarlarımız daralır ve ½ inçlik ölçüden ¼ inçlik hortum ölçüsüne geçmiş gibi oluruz.

 

Burada sorun öfkenin kendisi değildir, sorun öfkemizi nasıl ifade ettiğimizdir. Şayet onu dışarıya vurur ve öfkemizin patlamasına izin verirsek yüksek kan basıncı ve kalp atışında artışa da izin vermiş oluruz. Şayet öfkemizi içerde muhafaza edersek, diğer yandan ne hissettiğimizi çevremizdekilere nasıl açıklayacağımızı öğrenmezsek bir olumsuzluğa maruz kalma riski içinde oluruz. Her iki durumda da kaybeden taraf oluruz.

 

Dolayısıyla bu duygunun üstesinden gelecek diğer yöntemleri araştırmayı düşünürüz. En azından, kısmen öfkemizi tanımış durumdayız. Asabiyet durumlarımızla nasıl baş edeceğimizi ve bizi nasıl yaraladığını öğrendik. Bu, bir ölçüde işe yaradı. Genellikle bazı tür çözümler mevcuttur, insanlar onlardan yapmasını istediğimiz şeyi yaparlar, üzerimizdeki gerilim ortadan kalkar ve kısa bir süre için daha iyi olduğumuzu hissederiz, karşılığını almış olduğumuzu düşünürüz. Yapmaya çalışmanız gereken bir şey ise, kazanımınızın ne olacağını araştırmanızdır.

 

Öfkenizin Kazanımı Nedir?

(15 dakika)

 

Bu alıştırmada amaç beş adet kazanımdan sizde kalıcı olanın hangisi olduğunu belirlemenizdir. Şayet bunların tümü de öfkenizde bir rol oynamaktaysa şaşırmayın.

 

Aşağıdaki her bir kazanım için ailenizle, arkadaşlarınızla veya çalışma-arkadaşlarınızla, araç kullanırken veya cansız objelerle yaşadığınız öfke gibi yaşamınızda var olan ilişkiler ve durumların akılcı bir envanterini yapın. Bu kazanımın her hangi bir şekilde öfkenize hâkim olduğunu veya onu kuvvetlendirdiğini görürsünüz. Şayet böyle ise, boş bırakılan yere bunu örnekle ifade edin.

 

 

Kazanım Listesi:

  1. Gerilimin azalması
  2. Duygusal acının gizlenmesi
  3. Dikkat çekmek
  4. Cezalandırmak veya intikam almak
  5. Diğer kişilerin davranışlarının değişmesi / insanların istediğiniz şeyleri yapmasının sağlanması

 

Örneğin: Çocuğum bir şeyi kaba bir şekilde söylediğinde çok öfkelenirim ve azarlarım. Ona o şekilde bağırırım ki ne kadar üzgün olduğumu göremez. Öfkenin, duygusal acımı gizleme yetisi bulunmaktadır (#2).

 

Bilgi Almak

 

(15 dakika)

 

Katılımcıların belirtmiş olduğu kazanımları tartışın. Aşağıda, her bir kazanımın bedeli incelenmiştir.

 

 

Gerilimin azalması

 

Öfke gerilimi azaltır. Bununla birlikte, gerilimle öfke arasında bir bağ mevcuttur. Gerilim fizyolojik canlandırma veya gerginlik yaratmaktadır. Öfke, bu canlandırmayı bir dakikalığına söndürür. Öfke patlamasından hemen sonra insanlar sanki omuzlarından bir yük kalkmış gibi hissederler. Yeniden soluk almaya başlarlar. Bu gerginlik kısa bir süre sonra tekrar geri dönse, bu az miktardaki hafifleme bile çok pekiştirici bir niteliğe sahip olabilir, çünkü bu çok kısa zaman süresi sizi tüm hayal kırıklıklarından ve mahcubiyetlerden alıkoymaktadır.

 

Bununla birlikte, geriliminizi azaltmak için öfkenizi kullanmanın bir dezavantajı vardır. Gerilim size bir öç alma ile birlikte gelir. Çalışmalar, öfkenin daha fazla öfke yarattığını, bunu arttırdığınızda muhtemelen kısa süre sonra yeniden öfkeleneceğinizi göstermektedir. Bu sonraki yeniden parlama çok daha kolay ve güçlü olacaktır ve tabii ki kontrol edilmesi daha zor olacaktır.

 

Kötü olan şey sadece öfkeniz değildir, öfke etrafınızdakileri de kötü durumda bırakır. İncinmiş ve savunmasız bir durumda kalırlar. Karşı tepki vermeye başlarlar. Hissettikleriniz ve talep ettiklerinizle gittikçe daha az ilgilenmeye başlarlar. Öfkenizin bedelini bozulmuş ilişkilerle ödersiniz.

 

 

Duygusal acının gizlenmesi

 

Öfke duygusal acıyı gizler. Öfke korku, elden çıkarma, suçluluk, utanma ve reddedilme veya başarısızlık duygularına karşı iyi bir savunma aracıdır. Can sıkıcı duyguların üzerini sıkı bir şekilde örter. Yeterince çıldırırsak her hangi bir acının üstesinden gelebileceğimizi öğreniriz. (Baba öylesine mahcubiyet içindeydi ki çocuklarına öfkeyle bağırıyordu. Anne öylesine bastırılmış bir konumdaydı ki çocuklarına bağırıyordu).

 

Ancak bir kere daha kısa vadeli kazanç, uzun vadeli acıya dönüşmüştür. Her şeyden önce öfkelendiğimizde, yaşamlarımızda neyi yapma ihtiyacını hissettiğimizi veya yapmayı durdurmamız gerektiğini bize söyleyen, bizim için önemli işaretler olabilecek deneysel nitelikteki duygularımızın yönlenmesine izin veremeyebiliriz. Belki de suçlu hissetmeniz için iyi bir sebep mevcuttur ve onunla yüzleşebilir ve onun için bir şeyler yapabilirsiniz. Belki, sıkıntınızın üstesinden gelme ihtiyacını hissedersiniz, bazı sorumluluklar alırsınız ve yaşamınızda bazı değişiklikler yaparsınız.

 

Öfkenin, duygularımızın üstesinden gelecek şekilde kullanılması bir biçimde duygularımızın kaybolmasını sağlamaz. Onlar, daha evvel olmadığı kadar güçlü bir şekilde geri dönerler. Öfkenizi, üstesinden gelecek şekilde hareket ettirmelisiniz.

 

Neticede, acınızı dindirecek şekilde öfkenizi kullanmanız bir alışkanlık haline döner ve her şey hakkında sinirlenmeye başlarsınız. Neticede, örneğin bir yere oturarak parasal durumunuz hakkında bilgi vermeniz yerine, ailenizin aslında ihtiyaç hissetmediği bir şey konusunda para harcamasıyla ilgili eşinize parlamanız daha kolay gelecektir.

Dikkat çekmek

 

Öfke insanların dikkatini çeker. Bazen, bağırmadığınız zaman sizi hiç kimsenin dinlemediğini sanırsınız. İnsanlar endişelenebilir ve sizi sakinleştirmeye çalışırlar. Fakat bir kere daha, anlık kazanım sizi rahatsız edecek olan istemediğiniz uzun vadeli neticeler ortaya çıkabilir. Bazıları, siz bağırdığınızda oturup not almaya başlayabilir. Fakat neticede onlar sizi düzenli duruma getirmeye çalışmaktadır diğerleri ise uzaklaşırlar. Onlar sizi göz ardı etmeye başlarlar veya çok küskün bir durumda olurlar.

 

 

Cezalandırmak

 

Öfkelenmek suretiyle de cezalandırabilir veya intikamınızı alabilirsiniz. Birisi sizi öfkelendirebilir veya umursamaz gibi görünebilir ve böylece büyük öfke duvarı sizin içinizde yükselebilir. Onları cezalandırmak ve bir ders vermek istersiniz. Onların da, sizin hissettiğiniz kadar acı hissetmesini istersiniz. Bu zarar verme arzusu öylesine güçlüdür ki, tek ilgilendiğiniz mesele bu olur. Sorun ise, başkalarını cezalandırdığınızda onların da sizin düşmanlarınız olması ve düşmanlarınızın da sizi cezalandırmak istemesidir. Bazen bu kişiler sizin sevdiğiniz ve çoğunlukla ihtiyaç duyduğunuz kimselerdir.

 

 

Diğer Kişilerin Davranışlarının Değişmesi

 

Öfke, diğer insanların davranışlarının değişmesinde size yardımcı olur ve onları sizin istediklerinizi yapar duruma getirir. Şayet isteksizlik gösterirlerse, istediklerimizi yapmaları için onları korkutup onlara öfkelenerek istediklerimizi yapmaya zorlarız. Öfkeyi bir sopa gibi kullanmak cazip görünebilir, çünkü kısa vadede insanlar sizin istediklerinizi yerine getirmeye zorlanacaklardır. Bununla birlikte, uzun vadede onlar aksi tavır alırlar ve sizden uzaklaşırlar. Korkuyla yönetilmiş olduklarından dolayı gücenmişlerdir. Fakat en kötü olan şey, bunun size neye mal olduğudur. Diğerlerini değiştirmek için öfkenizin kullanımı sizi umutsuz hissetmeye sevk eder çünkü diğer kişilerin isteklerinizi yerine getirmeleri için bildiğiniz tek yöntem sizden korkmalarını sağlamanızdır.

 

Ara

(10:15-10:30)

 

Devamını tam sürümde görebilirsiniz.

Tam sürümü için lütfen irtibata geçiniz.